2020. május 23., szombat

Mark Twain: Ádám és Éva naplója



A könyvet "ajándékba kaptam", szóval rám erőltette egy barátnőm, hogy mennyire jó könyv... Na hisziapiszi... Hogy őszinte legyek nem igazán értettem, nem érdekelt és nem hittem el, hogy élvezetes lehet. Nem olvastam még Mark Twaintől, de valahogy minden szépirodalmi írótól picit félek, hogy unalmas.
Azt mondta, csak olvassam el az első mondatot, tetszeni fog. És tényleg. Alig tudtam utána letenni. Meglepődtem micsoda humorérzéke van, nem néztem volna ki belőle, túl előítéletes voltam, amit nem érdemelt meg! Sajnálom Twain. 😢😓 Eskü ezek után az egész életművedet elolvasom, akkor is ha azok nem ilyen humorosak.🙏


Ádám naplója teljesen magáért beszél, nagyon élvezhető, vicces, őszinte, tömör kb. így is képzelem el egy férfi gondolatait (persze ezt a lehető legpozitívabb értelemben gondolom).


“Amikor megpróbáltam kitenni, vizet ontott a lyukból, amivel néz, a mancsával törölgette, és olyan hangot adott ki, mint némely más állat, amikor szorult helyzetben van."


Éva naplója viszont már picit komolyabb hangvételű, számomra kevésbé volt élvezetes, de szintén jól bemutatja a női gondolkodást. A bejegyzések a naplóba sokkal hosszabbak, részletesebbek, tele vannak érzelmekkel, minden egyes tettét/szavát túl gondolja, túl magyarázza.
Logikát keres mindenben, például miért nem kedves vele Ádám, miért nem értékeli, hogy ő megtesz érte mindent (amit ugye Ádám nem kért)... 😅

Nagyon jó látni egy-egy napról mindkét fél véleményét, természetesen mindkettő nézőpont túloz, de ha azt nézzük, hogy első emberek, nincs semmiről semmi tapasztalatuk, simán el lehet képzelni ezeket a gondolatokat, szituációkat.

Amit nagyon hiányoltam Éva nézőpontjából az Káin és Ábel születése és nevelése.

Összességében viszont elképesztően jó, amilyen rövid olyan fantasztikus. Tökéletes egy kis kikapcsolódásra és nagyon jól feldobja az ember kedvét! 😃


"Ádám: Ahol ő volt, ott volt az Éden."


Forrás: moly.hu

Fülszöveg:

Az Ádám és Éva naplója az író pályafutásának és egyben életének utolsó szakaszához tartozik. 1906-ban jelent meg kötetben, amikor mély depresszióba süllyedt, részben a rossz befektetéseknek köszönhető anyagi nehézségei, de főként leányainak és feleségének elvesztése miatt. A sorok között elrejtve rá lehet bukkanni ennek a lelkiállapotnak a nyomaira, a mű azonban a maga egészében briliáns, szórakoztató, parodisztikus felidézése az emberiség bibliai ősszülői kapcsolatának az édenkertben. Megtudhatjuk, hogy a világ dolgainak az elnevezése, amit mindig is Ádámnak tulajdonítottak, a valóságban Éva műve, mert a társa meglehetősen lusta és fantáziátlan. Az első asszonynak igen sok feladata volt, ez abból is látható, hogy figyelmeztető feliratokat helyezett le mindenütt, és nyilakkal jelezte az irányt abban a csodálatos kertben, amelyet átkeresztelt a Niagara-vízesés parkjának. Amikor megszületik a kis Káin, Ádám felteszi a kérdést: milyen természetű ez a lény? Hal, kenguru, vagy esetleg egy medve? 
A két napló párhuzamosan folytatódik, egymásban tükröződnek szórakoztató ötletek forgatagában, fokozatosan megszületik és megerősödik a szerelem, amelynek még nem tudnak nevet adni, de amely kérlelhetetlenül működik lényük legbelsejében, és amely leszármazottai sorsának – a miénknek – lesz előrevivő ereje.

Több kiadásban is megjelent a könyv, így annak a kiadásnak az adatait írom le amelyik a képeken szerepel és amelyiket olvastam.

Könyvadatok:

Szerző: Mark Twain
Cím: Ádám és Éva naplója
Kiadó: Helikon Kiadó
Kiadás éve: 2016
Fordította: Greskovits Endre
Oldalszám: 72


Kac

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése