2020. április 19., vasárnap

Virginia Woolf: Orlando


Forrás: Saját fotó

"A valóság megsemmisítő. Az élet álom. Az ébredés gyilkos."


Huuh, ezért a könyvért szerintem soha nem lehetek elég hálás, nem hiszem, hogy valaha önmagamtól levettem volna ezt a művet a boltok vagy könyvtárok polcairól, szóval azért olvastam el, mert ajándékba kaptam. (: 



"Az élet nem abból áll, hogy csendben egy karosszékben üljünk, és tűnődjünk."


Amikor utánanéztem miről szól, hát nem is igazán értettem, tiszta kusza fülszöveg, teljesen szürreális cselekmény... Mit kezdjek én ezzel? 😅
De különlegesen hangzott, így az érdeklődésemet mindenesetre felkeltette...

Sosem olvastam egy könyvet se ami ennél jobban illene hozzám.
Mint a fülszöveg úgy a tartalma is tényleg kaotikus, olyan mint én, annyira random történnek benne totál összefüggéstelen dolgok, hogy szerintem jobban le se lehetne írni magát az életet.
Orlandóval kezdetektől fogva azonosulni tudtam, Virginia Woolf annyira tökéletesen bemutatja lelki vívódásait, gondolatait, érzelmeit.

Nagyon fontos kérdések merülnek fel a műben:


  • mint az élet értelme,
  • a szerelem,
  • a magány: Kell szakítanunk magunkra időt. Olykor magunkba kell néznünk, de vajon hol a határ? Mikor már nem tesz hozzánk, hanem elvesz tőlünk.
  • a nemek közti különbségek és hasonlóságok: Mi mindent érhetünk el, ha férfinak születünk? Milyen könnyedén csábít egy nő? Miért korlátozzák le a nőket a ruhák, miért kell takargatniuk a bokájukat, míg a férfiak szabadon mozoghatnak?
  • a gazdagság és a szegénység kérdése: Ki számít gazdagnak? Akinek nagy vagyona van, mindene megvan, de egyedül magányosan bezárkózik egy kastélyba. Vagy az akinek nincs semmije, egy sátorban alszik, de szabadon, egy szerető társaságban.
  • érdemes-e hírnévre vágyni: Tesz-e hozzánk valamit, vagy felesleges fényűzés?
  • milyen fontos szerepet játszik az életünkben a társaság: "Vagyis egy és ugyanazon időben a társaság minden és semmi. A társaság a legerősebb keverék a világon, s ugyanekkor a társaság egyszerűen nem létezik."
  • a különböző korok előnyei és hátrányai,
  • a hit kérdése: "Pedig hát nincs dölyfösebb és általánosabb állítás, mint hogy csak egy isten van, s csak egyetlen vallás, a szólóé. Orlandónak, úgy látszik, külön, személyes hite volt."
  • a természet csodálata: "Az ingovány az én társam. A természet jegyese vagyok."

Illetve végig kíséri a történetet az irodalom szeretete, a nagy költők tisztelete, az írás iránti vágy és az ezzel járó nehézségek.


Elképesztően jó stílusa van az írónőnek, úgyhogy rögtön bele is szerettem, nagyon élveztem ahogyan ragaszkodva a "tényekhez" elmeséli Orlando történetét és folyton egy csipet humorral ki-ki szól az olvasóhoz. Biztosan fogok még tőle más műveket is olvasni.😍



Forrás: moly.hu


Fülszöveg:


Orlando, ​a költői hajlandóságú, gyönyörű nemesifjú az Erzsébet-kori Angliában látta meg a napvilágot. Életében szerepet kap Shakespeare, kalandjai során megismerkedik és kapcsolatba kerül egy szép, de csapodár orosz hercegnővel, magával a királynővel, a nagy Erzsébettel, a londoni alvilág számos tagjával, egy előkelő román hölggyel, a török szultánnal, egy csapat vándorcigánnyal. Törökországban nemet vált, majd Angliába hazatérve átcsöppen a XVIII. századba s a korabeli irodalmi szalonokba. A század nem nyeri el a tetszését, átvált a XIX.-be – mind közül a legálszentebbe, a dagályos építészet, a krinolinok és a jegygyűrűk világába. Férjhez megy, s végre kiadják több száz éven át készült remekművét, egy hosszú költeményt. Utoljára a XX. században látjuk, hever az ősi otthon tölgyfája alatt, próbál rendet tenni sokféle megtestesülése között, s várja haza férjét, a hajóskapitányt – akiről talán csak az utolsó pillanatban derül ki, hogy férfi-e valóban. 
Különös, szertelen, merész regény – tónusa néha elbűvölő, néha infantilis, aztán maróan szatirikus meg egészen személyes is, s mintha azt üzenné, mindnyájan androgünök vagyunk, s nem mindig tőlünk függ, hogy melyik „nemünk” dominál.


Több kiadásban is megjelent a könyv, így annak a kiadásnak az adatait írom le amelyik a képeken szerepel és amelyiket olvastam.


Könyvadatok:

Szerző: Virginia Woolf
Cím: Orlando
Kiadó: Sztalker Csoport
Kiadás éve: 2018
Fordította: Szávai Nándor
Oldalszám: 240


Kac

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése