2020. március 18., szerda

Dr. Pompor Zoltán (szerk.): Így mesélj, hogy olvasson



"Az az ember, aki nem olvas könyvet, semmiben sem különbözik attól az embertől, aki nem tud olvasni." (Mark Twain) 


Fontosnak tartom az olvasás népszerűsítését, az olvasóvá nevelést.
Hiszen manapság a fiatalok egy része felületesen olvas, szövegértési problémákkal küzd, vagy egyszerűen utál olvasni, mert legtöbbször ugye kötelező... 

Pedig jobbnál jobb gyermek- és ifjúsági könyvek vannak, egyre nagyobb az igény az olvasást népszerűsítő rendezvényekre, sőt az iskolában ott vannak az elszánt pedagógusok a nyári kötelező és ajánlott olvasmányokkal. 

A kérdés tehát az, hogy mitől lesz az egyik gyermekből olvasó, a másikból pedig nem?

Erre a kérdésre nehéz válaszolni, hiszen sok mindentől függ, hogy egy gyermek vesz-e könyvet a kezébe és olvas, vagy sem. Mindenesetre az, aki olvas gyermeke jelenlétében, illetve olvas neki naponta egy kicsit, az már példamutató. Vagyis sok múlik rajtunk, de nem minden... 

Az olvasóvá nevelés sok közreműködő összefogásával valósul meg: szülők, nagyszülők, testvérek, pedagógusok, könyvtárosok, barátok, könyvesboltok, sőt napjainkban az internetes felületek is számos ajánlót, jó példát mutatnak a leendő kis olvasóknak. 

Ez a könyv olyan gyakorlati tanácsokat ad az olvasóvá neveléshez, amit bármelyik szülő (aki nem olvas, az is) alkalmazni tud. 

Fülszöveg:
Amikor ​felelős szülőként arról gondolkodunk, hogy milyen jó lenne, ha olvasóvá válnának gyerekeink, egyből a hogyanokra fókuszálunk, pedig fontosabb lenne a miérttel kezdeni! Meg tudjuk fogalmazni, hogy számunkra miért értékes az olvasás? Van-e helye a digitális világban az elmélyült olvasásnak? Miért lesz boldogabb az, aki minden nap olvas szépirodalmat? Miért sikeresebb az életben az, akinek gazdagabb a szókincse, sokféle szövegértési stratégiával rendelkezik?
Az olvasóvá nevelésnek világszerte számtalan jó gyakorlata van. Az Így mesélj, hogy olvasson nem törekszik a teljességre, megelégszik azzal, hogy 12 irányból közelítsen az olvasóvá nevelés lehetőségei felé. Igyekeztünk olyan könyvet összeállítani, ami nemcsak a megoldásokra fókuszál, hanem közérthető módon bemutatja az egyes jelenségek mögötti hátteret is segítve abban, hogy pontosabban megfogalmazzuk a céljainkat, és ehhez mérten válasszunk a kínált megoldási lehetőségekből.
Hisszük, hogy sokunkat érintő kérdésekre keressük a válaszokat, célunk az érdeklődés felkeltése, a pozitív szülői attitűdök kialakítása és információátadás – mert a tájékozottság vezethet el az igazán személyre szabott olvasás-pedagógiához.


Könyvadatok:
Szerző/szerkesztő: Dr. Pompor Zoltán 
Cím: Így mesélj, hogy olvasson 
Alcím: 12 fejezet gyakorlati tanácsokkal az olvasóvá neveléshez
Kiadó: Móra
Kiadás éve: 2019
Oldalszám: 134

A kötet minden fejezetének elején az olvasás iránt elkötelezett szakértők, irodalmárok vagy szerzők (pl. Ott Anna, Balatoni József, Varró Dániel, Kádár Annamária) szólalnak meg, akikben van valami közös: mindannyiuk életében fontos az olvasás.


Az "úgy hallottam, hogy..." részekben a szülők kérdéseire, megállapításaira, észrevételeikre ad rövid, tömör válaszokat a szerző (szerkesztő).
A gyermekeket rávenni az olvasásra egy igazi kihívás a mai modern világban. A legtöbb tini (sőt már a legkisebbek) életében sajnos a számítógépek, videojátékok, okos telefonok pótolják a könyveket. Pedig az olvasás fejleszti a szókincset és értelmezőképességet, illetve bővíti a látókört. Sok új témakörről hallhatnak, új helyeket ismerhetnek meg és utazgathatnak térben és időben egyaránt, mindezt olvasás közben. Ez mind elengedhetetlen a tanuláshoz és a későbbiekben a munka világához is.


Számos témával találkozhatunk a könyvben, mint például milyen korán kell kezdeni a mesélést, az olvasás tényleg boldoggá tesz-e, mit tehetünk a szövegértés fejlődéséért, miért hasznos könyvtárba járni, meg lehet-e birkózni a kötelező olvasmányokkal, hogyan vegyük rá a kamaszokat az olvasásra, jók-e a díjnyertes könyvek?! 

Minden fejezetben van egy "Rajtam múlik" infografika. Ahol olyan egyszerű tanácsokat és tippeket kaphatunk, amit könnyedén elsajátíthatunk és alkalmazhatunk hétköznapjainkban. 
Ilyen például a könyvtár-látogatás, a könyvesboltban való sétálgatás, könyvvásárlás és -ajándékozás, az otthoni olvasós-bekuckózás vagy csak szimplán beszélgetés egy elolvasott (vagy még el nem olvasott) könyvről...

A fejezetek végén rengeteg könyvajánlót találunk, korosztály-megjelöléssel, könyvadatokkal, rövid leírással. Bőven lehet válogatni a jobbnál jobb könyvek közül.


De van egy plusz meglepetése is a kötetnek: a Bookr Kids alkalmazás. Ami több mint 300 ingyen elérhető mesekönyvet tár az olvasó elé.
A Bookr Kids egy tabletre és okostelefonra letölthető alkalmazás, ahol interaktív mesekönyvek találhatóak. 
Legfőbb célja, hogy a mai gyerekek is ugyanúgy szeressék a történeteket, ahogy az előttük lévő generációk. Ezen kívül ma már nem újdonság, hogy a kicsik kezében is ott vannak a "kütyük", és a szülők legtöbbször gondban vannak, hogyan használják ezeket az eszközöket a gyermekeik megfelelően. Erre megoldás a Bookr Kids, hiszen egyben animált e-könyv, hangoskönyv és készségfejlesztő játék is.

Lényegében ez a kötet  segítséget nyújt a szülőknek, pedagógusoknak, illetve azoknak, akik csak az olvasást szeretnék népszerűbbé tenni a gyermekek körében.

Egy ismerősöm szavaival élve: "Könyvet olvasni nem erény vagy dicsőség, de ha valaki képes az olvasás élményét úgy megosztani másokkal, hogy kedvet csináljon az olvasáshoz, az dicsőségére válik."


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése