2018. augusztus 24., péntek

Kath Stathers: Bakancslista

1000 kihagyhatatlan úti cél a nagyvilágból

A bakancslistám egyik pontját letudtam: elolvastam ezt a könyvet. És ez olyan ötletáradatot adott, hogy a barátnőmmel együtt létrehoztunk miatta egy blogot. A kötet elolvasásakor jutott eszünkbe, hogy "de jó lenne, ha valaki elkészítené e csodaszép könyvnek a hazai verzióját". Gondoltuk, miért is ne csinálhatnánk meg a saját bakancslistánkat? Mindezt hazai környezetben. Ekkor körvonalazódott ki a blog gondolata...

Rengetegen készítenek manapság bakancslistát (meg blogot is). Így nem is volt kérdés, hogy mi is összeszedjük közösen ötleteinket, terveinket, a magunk elé kitűzött céljainkat, hazai/külföldi úti célokat, ahova egyszer szeretnénk eljutni (vagy már megismert helyeket, amit másoknak is szívből ajánlhatunk), valamint várólistás könyveinket és kreatív, őrült álmainkat.

Ez a csodálatos kiadvány nem csak az úti célok ismertetésével foglalkozik, hanem egyszerűbb célok megvalósításához is nagy segítséget nyújt. Az lehet egy pulóver megkötése, egy bonszai felnevelése vagy akár a belső békénk megtalálása. Bár a könyvben a legtöbb látnivaló extrémnek mondható: túl drága, engedélyhez kötött vagy épp extrém sport kedvelőknek ajánlott, kiindulópontnak viszont tökéletes.

Forrás: saját fotó
Szakmai szemmel nézve szerintem az egyik legösszetettebb, legátfogóbb képes album, ami jelenleg a piacon van. Ennyi látnivalóval, érdekességgel kevés útikönyvben találkozhatunk. A könyv kivitelezése egyszerűen lenyűgöző: nem csak a fotók gyönyörűek, de röviden, tömören informál a nagyvilág szépségeiről és ezzel még izgalmasabbá teszi az olvasását. Sőt a fejezetek felosztása is nagyon ötletes: a szélességi körökön megy végig, északtól - dél felé haladva.
Pozitívum még, hogy különböző színekkel jelölték a látnivalók kategóriáját az apró kihívásoktól kezdve a világ csodáin át a vakmerő utazásokig. A Bakancslistát tehát nem elég egyszer elolvasni, többször elő kell venni, megcsodálni, új célokat kitűzni, ötletet meríteni belőle és csak lapozni és lapozni és lapozni...

Engem teljesen lenyűgözött. Össze is gyűjtöttem belőle a számomra legkedvesebb helyeket és tevékenységeket:

61. Utazzunk a Roxfort expresszen!
Fort Williamtől Mallaigig, Skócia, UK
Mikor: májustól októberig
A Jakobite gőzmozdony az egyik legutolsó a régmúlt idők közlekedési eszközei közül. A Skót-felföld nyugati részén, a nyári időszakban üzemel, Fort Williamtől indul, és 66 kilométeren át zakatol a nyugati parti halászkikötőig, Mallaigig.
Kárpitozott ülések, függönyök és szőnyeggel borított vagonok idézik fel a múltat és a világhírű Harry Potter-filmekből ismert Roxfort expresszt. Az út során eltéveszthetetlen a Glenfinnan-viadukt, amelynek huszonegy pillére már a XX. század eleje óta tartja a magasban a völgyön át kanyargó síneken suhanó vonatokat.
A Nyugat-Felföldi Vasútvonal a világ egyik legszebb vasútvonala, és ha ott vagyunk, könnyen beláthatjuk, hogy miért. Az ablakokból elénk táruló skót táj egyedülállóan szép. Hatalmas, végtelen mély tavak, ködbe vesző hegyek, és a zöld minden árnyalatában pompázó, dimbes-dombos gátvidék. Egy vidéki út valóban nem lehet ennél szebb.

Forrás: Shutterstock

101. Merüljünk el egy kötetben a Trinity Egyetem könyvtárában!
Dublin, Írország
Mikor: egész évben
A dublini Trinity Egyetem a világ egyik legcsodálatosabb oktatási intézménye. Régi korok remekműveit is megtaláljuk itt, mint például a kellsi kódexet, amelyet külön díj fejében nézhetünk meg, és ha nem vagyunk egyetemi hallgatók, nem sétálgathatunk csak úgy a lenyűgöző Long Roomban (Hosszú terem) sem.

Forrás: Internet

110. Üzenjünk palackpostával!
Kiel, Németország
Mikor: egész évben
Ne felejtsük el beleírni az e-mail címünket is, hogy a megtaláló válaszolhasson! Ezt bizonyára elfelejtette az a feladó, akinek a palackpostáját 2014-ben mosta Kiel partjaira a Balti-tenger. Több mint száz évig utazott a vízben, és a ma ismert legrégebbi üvegbe zárt üzenet.

225. Lépjünk be egy mesekönyvbe Németország szívében!
Rothenburg, Németország
Mikor: egész évben
Ez a középkori német város már i.sz. 950 óta létezik, és pontosan úgy néz ki, mintha egy meséből elevenedett volna meg: gótikus templomtornyok, égbe nyúló, faszerkezetes házak. Érthető, miért itt "játszódik" az 1940-es Disney-rajzfilm a Pinokkió és a Harry Potter-sorozat egyes jelenetei. Látogassunk el ebbe a mesevárosba - ha tehetjük, a nyüzsgő és díszes karácsonyi vásár idején.

Forrás: humenonline.hu

991. Kiránduljunk Középföldére!
Matamatából indulva, Északi-sziget, Új-Zéland
Mikor: egész évben
A matamatai Hobbitfalva-díszlet nem az egyetlen látványosság, amely A Gyűrűk Ura rajongóit Új-Zélandra vonzza - az országban 150-nél is több helyszínen forgattak a filmtrilógia készítése során. Maga Hobbitfalva kétórányi autóútra található Aucklandtől délre, a Waikato régióban. Szervezett túra keretében nézzük meg a díszletfalut, ahol egyenesen a Megyébe csöppenünk, a gyönyörű és részletesen kidolgozott hobbitházakkal, köztük Zsákos Bilbó Zsáklakjával.
A buján zöldellő völgyeket ellenpontozó drámai hegycsúcsok világa, Új-Zéland bővelkedik káprázatos tájakban, és nem nehéz megérteni, miért döntöttek úgy, hogy itt legyen Középfölde. Matamatából délnek indulva érhetjük el a főbb helyszíneket, köztük Wellingtont (a Kaitoke Regionális Park lett Völgyzugoly), Nelsont, Canterburyt, Mackenzie megyét (itt zajlott az eposzi üzközet Pelennor mezején), a Déli-tavak vidékét és Fiordlandet (Fangorn erdejét).

Forrás: ittsevoltam.hu

430. Majszoljunk almát egyenesen a fáról!
Isparta, Törökország
Mikor: Szeptembertől októberig
Minden gyümölcs úgy a legfinomabb, ha a lehető legfrissebben fogyasztjuk. Az alma esetében ez különösen igaz. Ízletes, roppanós, lédús. Szedjük le a fáról, töröljük meg, és harapjunk bele. Az élet egyszerű élvezeteinek egyike. Mivel Törökország a világ harmadik almaexportőre, jó ötlet, ha itt kóstoljuk meg ezt a finom gyümölcsöt.

Ezeken kívül még számos izgalmas helyet mutat be a könyv, amiből ötletet meríthetünk egy csodálatos utazáshoz. Órákat töltöttem el a könyv lapozgatásával, nem is lehet egyhuzamban végigolvasni, hisz a közel 500 oldalával nem a "legkönnyebb" könyvek egyike. Valószínűleg még hosszú órákat fogok eltölteni többszörösen is az olvasgatásával és az úti célok válogatásával a saját bakancslistámra.
Ha van bakancslistád és szeretnéd bővíteni, akkor ez a könyv segít benne.
Ha pedig nincs, sohasem késő elkezdeni, hiszen bármikor elkészíthető, bármikor bővíthető, variálható és egy egész élet van a teljesítésére!